Jeśli chodzi o SEO często słyszy się termin „przyjazne linki”. Ich poprawne ustawienie nie jest tylko ważne dla czytelników bloga, ale również dla robotów wyszukiwarek, które zajmują się skanowaniem treści naszych stron. Odpowiednia ich konfiguracja przyspiesza oraz pomaga w pozycjonowaniu w wynikach wyszukiwarki Google. A jak wiadomo w wyszukiwarce Google najbardziej liczą się tylko te strony, które są w top3. Dzięki między innymi takim działaniom możesz zwiększyć oglądalność swojego bloga. Ustawienie przyjaznych linków jest również kluczowym elementem dobrej optymalizacji bloga WordPress.
[alert type=warning]
Wymienione działania są zalecane zaraz po świeżej instalacji WordPressa. Zmiany adresu już istniejących stron wiążą się ze wszystkimi linkami prowadzącymi do artykułu. Brak odpowiednich przekierowań, może skutkować nieprzewidzianymi konsekwencjami oraz utratą pozycji w wynikach wyszukiwania.
[/alert]
Ustawianie permalinków za pomocą mod_rewrite, w pliku .htaccess może stać się dość kłopotliwe dla amatorów. Samo stworzenie pliku, przesyłanie go na serwer za pomocą ftp może być trudne dla początkujących osób obsługujących WordPressa. Na całe szczęście odpowiednie ustawienia odnajdziemy w panelu administracyjnym WordPressa.
Ustawianie przyjaznych linków w WordPressie
W początkowych i standardowych ustawieniach naszej strony Worpdress (tuż po instalacji ) mamy ustawiony taki schemat permalinków:
http://naszastrona.pl/?p=123
Jak widać taki adres nie mówi nic czytelnikowi na temat artykułu, a tym bardziej dla Google. Dla nas jak i dla Google byłoby lepiej gdyby adres naszego artykułu wyglądał tak:
http://naszastrona/jak-zaplanować-działania-seo
Teraz adres jest czytelny dla czytelnika, który widzi o czym jest artykuł, na którą wszedł oraz dla Google, ponieważ zawiera słowa kluczowe, na które pozycjonuje obecny wpis.
Jak stworzyć przyjazne linki w WordPress
- Wchodzimy do zakładki Ustawienia z menu po lewej stronie.
- Wybierz opcję bezpośrednie odnośniki
- Wybierz i zaznacz opcję Własny format i wpisz /%postname%/
- Zapisz nowe ustawienia i gotowe.
W katalogu naszego WordPressa zostanie stworzony odpowiedni plik .htaccess co sprawi, że przyjazne linki będą działać od razu. W najnowszych wersjach WordPressa, tworzą się automatycznie. Gdyby jednak plik nie został utworzony, należy stworzyć go samemu. Tworzysz plik .htaccess w folderze/domenie głównej gdzie masz zainstalowanego WordPressa i wklejasz zawartość w tym pliku.
# BEGIN WordPress
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index.php$ – [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
# END WordPress
Od siebie dodam, że nawet jeśli linki będą zmienione w trakcie prowadzenia strony to WP sam będzie przekierowywał stare na nowe. Szczególnie jeśli przechodzimy z linków typu „/?p=123” na „/adres-wpisu”.
Też mi się tam zdawało, nie pamięta gdzie ktoś robił test w tej sprawie – tam nawet nie chodziło o przejście z ID na tytuł, bo to jest najłatwiejsze rozwiązanie. Ale z jednego schematu z post-name na drugi.
Dokładnie WP przekierowuje nas z ?p= na /przyjazna-nazwa, co niestety ma też minusy, jeżeli mamy ukryte wpisy/podstrony. Ciekawostka co do samych przekierowań jest taka, że czasem WP (jeżeli popełnimy błąd) domyśla się o jaką stronę nam chodzi i prosty przykład dla tego wpisu – jeżeli wkleimy sobie /ustawic zamiast całego linka to WP i tak pokaże właśnie ten artykuł.
Ej, ale w nowych blogach, znaczy się na WordPressie 4.3 i nowszych, to ustawienie jest zaznaczone automatycznie po instalacji – jeśli nie jest, to znaczy, że WordPress miał problem z jego włączeniem (na przykład serwer nie obsługuje mod_rewrite) i ręczna aktywacja i tak nie pomoże…
Przyjazne linki – to dobra rzecz, chociaż czytałem na MOZ, że ostatnio dla Google nie ma różnicy czy zawiera URL słowo kluczowe lub nie ;) Ale wszystko trzeba testować.
Teoretycznie treść w linku nie ma znaczenia (Patrz Periodic SEO Table 2015 http://searchengineland.com/periodic-table-of-seo-2015-edition-222074) jednak jakoś te strony szybciej się indeksują w Google chodź pozycje już tak nie skaczą jak kiedyś :)
No nie wiem, czy treść w adresie URL nie ma żadnego wpływu – na pewno jest to silny sygnał o tym, że strona jest zadbana i ma jasną strukturę treści. Dobrze opisane URL = korzyść dla użytkownika, zatem dla Google również ma to wartość.
Bardzo fajne i ciekawe wpisy. Przeczytałem ich co najmniej kilkanaście. Pokazujące konkretne sposoby na zrobienie konkretnej rzeczy na wordpress – dzięki za to. Fajnie, że są ludzi dzielący się wiedzą i to gratis :)